REIZEN | KROATIE | ZEILEN | DEEL 2

FLOTTIELJE ZEILEN IN KROATIE

Dit is onze tweede week flottielje zeilen in Kroatië. Om 9 uur is de eerste briefing en ook maken we de groepsfoto. We kopen nog wat extra brood, want we gaan naar een eiland waar er geen brood te koop zal zijn. We gaan naar Zminjak. Al is een en ander erg afhankelijk van het weer. Er wordt regen voorspeld, veel wind en onweer. We gaan in ieder geval naar het zuiden van Dalmatië. Dat zal, voor nu, de goede kant van Dalmatië moeten zijn. Het noorden kan nogal wisselvallig zijn.

We vertrekken als laatste want Borna zal onze boot weer besturen en we komen als eerste aan in de haven. Dat laatste is fijn want dan kun je assisteren als de andere boten arriveren. Het is prima zeilweer, al begint te regenen. Daniel en ik zitten op het dek als we twee dolfijnen zien naderen. Geen tijd om de camera te halen want na twee duiken zo’ 3-4 meter van de boot duiken ze onder om heel lang niet meer boven te komen. We zien ze niet meer. Daniel houdt de stand bij. Score tot nu toe: 9 dolfijnen én een zeeschildpad.

ZMINJAK

We zien de omgeving veranderen, het is hier groener en bebouwer dan de eerste week, in het noorden. De gele brem staat prachtig in bloei en ook andere bloemen doen het goed. Ik kan niet zien of het ‘gewoon’ onkruid is maar het kleurt prachtig op de eilandjes met rotsen en het groen van bomen, struiken en grassen. We hebben een heel stuk af te leggen, maar de baai van het eiland Zminjak ziet er prachtig uit.

Er staat maar een restaurant op en wat kleine huisjes die ook verhuurd worden. Geen wegen alleen geitenpaadjes. Daniel heeft vriendschap gesloten met de andere kinderen en gewapend met schepnet, emmer en met de ‘Dinky’ (roeiboot met of zonder motor, door ons standaard Dingo genoemd) gaan ze op onderzoek uit. Ze vinden krabbetjes. Gelukkig blijft die nacht de storm uit en kunnen we goed uitgerust onze trip vervolgen naar Skradin, een lange tocht richting zuiden maar het belooft erg mooi te worden!

SKRADIN, DE WATERVALLEN VAN KRKA

Na een rustige nacht vertrekken we bijtijds naar onze eindbestemming Skradin. Een plaatsje dat een stuk landinwaarts ligt. Na een mooie route over zee varen we via een rivier naar de plaats Sibenik om daarvandaan een gorge te volgen en het meer Prokljansko Jezero diagonaal over te steken. Daarna meren we in de haven van Skradin aan. Een fors aantal zeemijlen maar met de wind die opsteekt en het afwisselende uitzicht is het zeker geen straf.

We vertrekken met een jas aan tegen de regen en de opstekende wind. Met een uur zitten we alweer droog aan dek en kunnen de jassen uit. Voorbij de luwte van de eilanden begint het echt lekker te waaien. Na een paar uur komen we bij de monding van de rivier. Een burcht markeert de ingang. De wind valt wat weg en we zetten de motor aan. Dit is een smalle vaarroute met veel verkeer. En met een half uur zien we de stad Sibenik in de verte.

We stoppen echter niet maar varen door via een smal kanaal. Begroeide rotsen, al dan niet met bloeiende gele brem, staan aan weerszijde. We passeren twee bruggen waar we eenvoudig onder door kunnen. Het is mogelijk sommige stukken te zeilen, maar de wind dwarrelt. We steken het grote meer diagonaal over en zien felgekleurde huisjes aan de rand staan. Daniel mag een stuk sturen, wat ziet hij er zelfverzekerd uit!

NATIONAAL PARK

Het laatste stuk is door een smallere gorge op de motor dieper het land in. We zien mosselkwekerijen links en rechts van ons. Ook de heerlijke St. Jakobsschelpen worden hier gekweekt. Dan varen we Skradin binnen. Een redelijk grote haven met zeilboten en motorjachten. Dit is vandaag onze eindbestemming.

Na een rustige, regenachtige nacht beklim ik het fort boven het dorp, en zie ik prachtige veld- en rotsbloemen in de kleine steegjes met stijle trappetjes. Vandaag bezoeken we de watervallen in het nationale park Krka. Een klein bootje brengt ons om 10 uur naar het nationaal park. De houten boardwalks leiden je langs de mooie watervallen en snel stromende watertjes.

Doordat het bewolkt is, en even later gaat het zelfs regenen, komt het park niet ten volste tot zijn recht maar het is heel erg mooi. We lopen het rondje en zien veel watervallen, vissen en kikkers. Om 12:30 pakken we de boot terug naar het dorp. We maken ons klaar voor vertrek met de zeilboot. We varen maar een klein stukje naar Zlarin. Weer dezelfde weg terug door de gorge, het meer over, langs Sibenik, door het ‘kanaal’ naar open water.

ZLARIN, KORNATI, ZUT, SUKOSAN

Zodra we een uur later de zee weer opvaren begint de zon te schijnen en zelfs te waaien. Achter ons zijn de donkere wolken nog te zien maar we zeilen rustig naar een ankerplaats om een duik te nemen. Wim staat steeds zelfverzekerder achter het roer en ook het ankeren gaat goed. We gebruiken een dieptemeter om de locatie te bepalen en om uit te rekenen hoeveel meter extra je moet uitgooien met het anker.

De boot heeft iedere keer een ander uitzicht als je maar op één punt vastzit. Je draait met de wind en de stroming mee. Het voelt heel vrij! Daarna is het nog maar een half uur varen naar Zlarin. In de Dinky met buitenboordmotor van de buren leert Daniel sturen en als een volleerd zeevaarder ‘scheuren’ ze door de haven van Zlarin. Gewapend met mijn camera en iPhone moet ik er even op uit om de buurt te verkennen.

KORNATI

Wat een fotogeniek land en wat een uitzichten. Het is er nog puur. Het valt ons op dat de havens ten zuiden van Sukosan wel duurder (en luxueus) zijn dan die ten noorden van Sukosan. Ook de prijzen in de supermarkt en restaurants liggen iets hoger. Na Zlarin koersen we op National Park Kornati aan. Het is voornamelijk heerlijk weer en op het water is er altijd wel wat wind. Soms liggen we voor op het dek, of we zitten in de kuip.

Onze lunch bestaat uit brood met chocopasta, jam, worst of kaas met veel water, appelsap of koffie. We varen via Zuid Kornati binnen. Bij een Konoba, wat niet meer dan een lokaal restaurant betekent, meren we aan. Het is een klein eiland met veel rotsen. ’s Avonds eten we Peka, lamsvlees dit keer, in de Konoba. We vallen een beetje op. Er zitten een par net aangeklede Duitsers, wij hebben ons al twee dagen niet gedoucht. Maar het smaakt heerlijk.

DOLFIJNEN

We zeilen 5.3 knopen en jawel weer zien we dolfijnen! Wel 5 stuks. Ze zwemmen rond de boot en voor de boot uit! We kunnen ze bijna aanraken, echt heel gaaf! Daniel zit vandaag op een andere boot, bij een andere familie. Is een lange dag zeilen omdat we ook nog boodschappen moeten doen voor de barbecue. Rond lunchtijd ankeren we in een baai met de anderen en wisselen we dolfijnervaringen uit.

Daniel zwemt een rondje tussen de boten, wat best heel knap is want er is een flinke stroming en de zee is nog zo koud! Die middag arriveren we vlakbij Zut, een eilandje genaamd Pinizel. Een pastasalade, rijst en gemixte salade staan klaar voor de barbecue. Nu moet alles nog met de Dinky met niet werkende roeispannen tegen de stroom in naar het eiland gebracht worden. Uiteindelijk vaart Wim 3x heen en weer.

Het verse vlees smaakt prima en bijna alles gaat op. Het is zo gezellig op dit onbewoonde eiland met alle boten. We zien een prachtige zonsondergang, wat een cadeau. We varen laat weer terug naar onze boot, wat met een paar biertjes in het donker best een uitdaging is. Wat een fijne afsluiting van onze 2 weken zeilen.

RUGZAKKEN INPAKKEN

We varen terug naar de haven van Sukosan. De reis zit er op! We ruimen op en pakken onze rugzakken in. We drinken een laatste biertje met de rest van de flottielje. Wat was het super, wat hebben we genoten! En het was ook zo fijn door de broers Borna en Nikola, die keer op keer klaarstonden als flottieljeleider, zij organiseerden alles en wisten met hun aanstekelijke lach steeds weer van alles te regelen.

Wat een fijne nieuwe herinneringen en we zullen ze zeker missen! Kroatië is ons zeer zeer goed bevallen en het zeilen ook. Dit doen we vast vaker. Tot de volgende reis! Benieuwd naar de eerste week van dit zeilavontuur? Bekijk deze blog. Reizen en fotografie zijn onze twee passies. Wat ons betreft de perfecte combinatie. Interesse in wat we voor jou kunnen betekenen? Stuur ons een bericht en we nemen graag contact op.

Uitzicht

Kleine boot

Speeltuin op de boot

Plezier!

Benieuwd naar de eerste week van dit zeilavontuur? Bekijk deze blog. Reizen en fotografie zijn onze twee passies. Wat ons de perfecte combinatie. Interesse in wat we voor jou kunnen betekenen? Stuur ons een bericht en we nemen graag contact op.